Het magazine dat kinderen benadert met een open geest

Studenten onder druk, een maatschappij in verandering

Studenten onder druk

De nieuwsbladen stonden er bol van: (midden november 2020) Het gaat niet goed met de jongeren, en met name de studenten,  zo werd beweerd want psychisch kregen onze millenials klappen door het gedwongen ontbreken van sociaal contact (corona, weet U wel). Schrijnende toestanden, snotterende adolescenten op tv en in de krant. PURE CHILD boog zich over de toestand.

Vervreemd van zichzelf

Natuurlijk is er werk op de plank voor de eerste lijn hulpverleners, de psychologen. Elke vogel zingt zoals hij gebekt is en dat betekent dat ieder en elk, op zijn manier met deze toestand omgaat. Sociaal contact is een basisbehoefte van elk mens want het bepaald onder andere het zelfbeeld. De meest kwetsbaren zijn dan ook degene die, voor wat hun zelfbeeld betreft, afhankelijk zijn van de mening van anderen, want ze zijn op een of andere manier ‘vervreemd van zichzelf’ of anders gezegd; ze weten niet goed wie ze zijn. Je kan het vergelijken met zweven in het luchtledige want de persoon in kwestie heeft geen referentiepunten. De jonge studenten, in voorkomend geval dat hij zichzelf niet kent en sociale contacten nodig heeft om hieraan een mouw te passen komt dan ook in de problemen zoals we merken uit berichten in de media. Althans, zo lijkt het. Want, vermits we hier praten over een mentaal-emotionele aangelegenheid is het zinvol om ten rade te gaan bij de experts van de geest met duizenden jaren ervaring: de meditatiemeesters.

Stilte als medicijn

Een mogelijke uitweg is het opzoeken van de stilte. Dit kan paradoxaal lijken, maar het is bewezen door beroemde meditatiemeesters dat stilte wonderen kan doen. Of, hoe je in dit geval, zijnde de gedwongen afzondering door de Covid-19 maatregelen van een nadeel een voordeel kan maken.

Het hier en nu

Elke mindfulnesstrainer zal kunnen bevestigen dat ‘het naar binnen keren’ en het erkennen of appreciëren van ‘wat hier en nu is, of gebeurt’ een weldoend effect heeft op onze geest of zoals Mindfulness pionier David Dewulf schrijft in zijn boek onder de noemer ‘gehechtheid aan later’ in ‘Mindfulness, Een Pad naar Vrijheid’: “ Ergens voelen we ons nu niet goed, misschien een beetje gefrustreerd. Aangezien het hier niet goed is, denken we dat het goede in de toekomst ligt en buiten ons. Dus gaan we op zoek naar iets om er onszelf van te verzekeren, vrede en geluk te ervaren. Wanneer we evenwel diep kijken naar deze gewoonten, ontdekken we dat precies deze zoektocht naar geluk ervoor zorgt dat we de rijkdom van het hier en nu niet zien. Dit inzicht helpt ons om meer aandacht te geven aan wat er hier wel is, eerder dan te fixeren op wat er niet is en op wat we zouden willen dat er is.

Een link naar een relevant boek van David Dewulf over ‘Mindfulness voor Jongeren’ vind je HIER.

Hieronder alvast een paar praktische oefeningen-geinspireerd door enkele mindfulnessmethodes voor die jongeren, die een andere visie op hun toestand en de realiteit kunnen gebruiken:

Transformatie: met nieuwe ogen kijken naar hetzelfde

In deze oefening ga je op zoek naar de zaken, waarvoor je dankbaar bent. Dit maakt dat jouw focus automatisch bewust wordt van het ‘hier en nu’ en vooral naar wat er goed gaat op dit moment in jouw leven. Dit is belangrijk, omdat we meestal gefocust zijn op wat er niet zo goed of verkeerd gaat. Elke avond ga je bijgevolg een lijst van tien dingen maken. Als je er drie vindt is dat een goede indicatie om door te gaan.

Door deze oefening te doen, gaan we met andere ogen naar onze realiteit kijken; het is een soort ‘herkadering’ van wat er zich op dat moment afspeelt in jouw leven door het een nieuw kleurtje te geven. Hou dit minstens drie weken vol!

Meditatie: alleen “dit moment” oefenen

  • Richt jouw focus op jouw adem.
  • Benoem de inademing met ‘IN’ en de uitademing me ‘UIT.
  • Je zal merken dat jouw denkend brein met jou aan de haal probeert te gaan door jou te herinneren aan jouw zorgen en probleempjes.
  • De kunst bestaat er uit om deze gedachten links te laten liggen en je ‘ontspannen’ te blijven concentreren op jouw ademhaling .
  • Doe dit minstens honderd keer zodat dit een reflexmatige handeling wordt op een moment dat je het nodig hebt.
  • Je adem mag je in dit geval beschouwen als jouw reddingslijn naar ontspanning en rust in drukke en stressvolle momenten.
  • Op deze manier blijf je meester over jouw denkproces en denkpatronen. En blijf je ‘aanwezig’ in dit moment.

 

Veel succes!

Rudy Van Damme (ondervoorzitter PURE CHILD vzw)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Previous
Next

Reageren op dit artikel..

Ja, ik meld me aan voor de gratis nieuwsbrief

Elke maand versturen wij een nieuwsbrief vol blogartikelen, tips en nieuws over vernieuwende zienswijzen.