Het magazine dat kinderen benadert met een open geest

Rust brengen in Coronatijden: Tik je vrij met EFT!

Rust in Coronatijden

In deze corona tijden moet je als ouder vaak creatief zijn om de kinderen uit de verveling te houden, zelf (thuis) te werken, kinderen te laten spelen én hen schooltaken te laten verrichten. Die gulden middenweg tussen spel en leermoment is niet altijd zo duidelijk. ‘Thuis zijn’ betekent nu plots òòk ‘naar school gaan’. Dat geeft soms spanningen. Zo hoorde ik onlangs het verhaal van een mama die haar dochter achterna zat in de tuin omdat zij te weinig deed voor school en mama het even niet meer zag zitten. Herkenbaar? Mochten wij als ouder meer rust kunnen vinden, dan behoeden we onze kinderen in tijden van onzekerheid. Ziehier een universeel hulpmiddel om ‘rust’ te brengen: EFT.

EFT

De techniek om diepere rust te vinden is EFT of Emotional Freedom Techniques. Het is gebaseerd op een combinatie van aloude Chinese acupressuurprincipes en moderne psychologie. Het is een combinatie van wat je voelt en tikken op specifieke acupunctuurpunten. Deze combinatie doet het centrale zenuwstelsel kalmeren waardoor onze ‘mind’ zich opnieuw kan herorganiseren om op een gezondere manier te reageren. Laten we op zoek gaan naar rust.

Een negental acupunctuurpunten op het lichaam hebben we nodig. (tekening)

  • De zijkant van de hand
  • Op de kruin van je hoofd
  • Het begin van de wenkbrauw
  • Zijkant van je oog
  • Onder je oog
  • Onder de neus
  • Onder de mond
  • Onder het begin van het sleutelbeen
  • Onder de arm

Laten we ons focussen op wat we voelen als we stilstaan bij de huidige dagelijks stress. Ik schets even de situatie: thuiswerken terwijl de kinderen thuis zijn, het gewone huishoudelijke werk, kinderen hun taken laten doen, verveling die opduikt bij de kinderen, (re)organisatie van het gezinsleven, …

Als je rust wil brengen bij je kind lijkt het me interessant dat jij zelf eerst tot rust komt. Dus hoe voel je je. Breng je in de sfeer van een doordeweekse dag zoals ik al beschreef hierboven. Wat gebeurt er in je lichaam, waar voel je dit en hoe voelt dit dan. Geef dit gevoel een cijfer van 0 tot 10. Dit is je maatstaf.

Aan de slag

  • Tik met de vingertoppen van je ene hand op de zijkant van je hand, en zeg luidop:

“Ook al voel ik de druk van deze situatie, hou ik van mezelf”

“Ook al doen de kinderen lastig en vervelen ze zich, en kan ik het soms allemaal niet meer aan, hou ik van mezelf en geef ik het beste van mezelf”

“Ook al voel ik de druk van het werk, en heb ik me moeite om me te organiseren, hou ik van mezelf en doe ik wat ik kan”.

  • Breng je hand naar de kruin van je hoofd en tik er zachtjes op, terwijl je luidop zegt:

“Ik voel de stress als de kinderen lastig zijn”

  • Nu op het punt bij het begin van je wenkbrauw, terwijl je weerom luidop zegt:

“De druk van het werk dat ik voel”

  • Op het punt aan de zijkant van je oog:

“Ik voel me soms de controle verliezen”

  • Het punt onder je oog:

“Al die drukte”

  • Het punt onder je neus:

“Geen ruimte voor mezelf”

  • Het punt onder de mond:

“Hoe lang zal dit nog duren”

  • Het punt juist onder het begin van het sleutelbeen

“Ik weet soms niet waar eerst lopen”

  • Het punt onder de arm op de romp

“ik ben er helemaal gespannen van”

Je kan zo een of twee tikrondjes maken en daarna ga je even diep in en uitademen.

Hoe voelt dit? Hoeveel geef je jezelf als cijfer? Daalt dit cijfer na het enkele keren te herhalen dan ben je op goede weg. Ga op deze manier verder tot je je cijfer een nul is.

Hoe doe je dit bij kinderen?

Dit werkt nog eenvoudiger. Hoe jonger hoe gemakkelijker. Zet ze op je schoot geef ze een flinke knuffel en maak een praatje met hen en probeer hen te bevragen wat er scheelt, wat er hapert en ga tikken, wat ze voelen. Maak er een spelletje van en ga tikken op de zijkant van hun hand (3 keer herhalen) en zeg bv. : “Ook al heb je het wat lastig, verveel je je, ben je een flinke jongen/meisje en mama/papa houdt van je.”

Dan tik je op elk ander punt zoals hierboven beschreven en zeg je die dingen die je kind je heeft toevertrouwd. Je zult merken dat je kindje rustiger zal worden. Dit kan ook toegepast worden bij pijn en schrik, allerlei nare, negatieve gevoelens.

Veel Succes!

Koenraad Van Reeth – Premium EFT Master Practitioner. Koenraad studeerde kinesitherapie en osteopathie maar 16 jaar geleden kwam EFT op zijn pad en werd de leidinggevende EFT-expert in Vlaanderen. www.eft-academy.eu of www.eft-online.be

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Previous
Next

Reageren op dit artikel..

Ja, ik meld me aan voor de gratis nieuwsbrief

Elke maand versturen wij een nieuwsbrief vol blogartikelen, tips en nieuws over vernieuwende zienswijzen.