Het magazine dat kinderen benadert met een open geest

Is jouw kind bang voor het donker? 13 super tips!

Bang in het donker

Bang voor het donker zijn, nachtelijke angsten en nachtmerries komen vaak voor bij kinderen. Dit is in principe normaal, omdat het verbeeldingsproces van kinderen zich begint te ontwikkelen en ze ervan bewust worden dat er ook ‘kwetsende’ dingen bestaan. Soms ontstaan bepaalde angsten en nachtmerries vanwege een (al dan niet licht) traumatische gebeurtenis, zoals bang zijn voor een grote hond, een verkeersongeluk of het nieuws. Sommige kinderen zijn heel hooggevoelig en kunnen soms dingen waarnemen die niet te zien zijn door anderen.

Uit het niets bang voor het donker

Maar soms lijkt het gewoon uit het niets te komen. Familieconflicten en gestresseerde of angstige ouders spelen ook een rol. Al wat een kind emotioneler maakt is een bron van angst en zal het kind ongeruster maken. Kinderen ontwikkelen dikwijls ook bepaalde angsten tijdens specifieke fases van de ontwikkeling. Jongere kinderen zijn doorgaans bang van monsters en andere denkbeeldige wezens, terwijl oudere kinderen eerder bang zijn voor inbrekers of een natuurramp.

Bedtijd uitstellen

Sommige kinderen merken dat ze hun bedtijd kunnen uitstellen door te doen alsof ze bang zijn. Maar de meeste jongeren met slaapproblemen lijden wel degelijk aan een angststoornis. Dit zijn doorgaans kinderen die zich ook overdag heel wat zorgen maken over zaken waar ze bang voor zijn of proberen te vermijden.

Een enge droom… met een alternatief einde

Nadat je kind een enge droom heeft gehad, is het goed als ouder om je kind gerust te stellen en te laten voelen dat het veilig is. Dit gebeurt voornamelijk bij jongere kinderen. Naarmate het kind ouder wordt, is het belangrijk dat jij als ouder het kind aanleert om te gaan met zijn of haar angsten. Daarnaast kan je ze ook vragen om een alternatief einde te bedenken voor hun nachtmerrie, een droomvanger boven hun bed te hangen die alle ‘slechte dromen’ wegjaagt of hun nachtmerries te tekenen en het papier daarna te kreukelen en weg te smijten in de prullenbak.

Knuffels en bedlampjes

Een knuffeldier of een nachtlampje

Jongere kinderen kunnen steun vinden bij een knuffeldier, zoals bijvoorbeeld een Moonie of Bo het Konijn. Ook voelen zich veilig wanneer hun favoriete dekentje rond hun gewikkeld wordt. Ook een klein nachtlampje in de slaapkamer van je kind kan helpen.

Ontspanningstechnieken

Kinderen ontspanningstechnieken aanleren, kunnen wonderen verrichten. Vraag je kind zich een ontspannende situatie in te beelden, zoals zandkastelen maken of samen kijken naar de zonsondergang. Kinderen kunnen namelijk hun verbeelding gebruiken om te kalmeren en opnieuw in slaap te vallen na een angstaanjagende droom.

13 tips voor omgaan met bang voor het donker:

  • Luister en tracht de angsten van je kind te begrijpen. Heb begrip voor hun verhaal en maak hen niet belachelijk of stuur hen niet zomaar terug het bed in.
  • Stel je kind gerust. Maak je kind telkens opnieuw duidelijk dat het veilig is, dit is zeer belangrijk.
  • Leer je kind met de angsten om te gaan en bespreek alternatieve manieren waarop het kind kan reageren, zoals ‘dapper zijn’ of denken aan positieve gedachten. Je kan ook praten over hoe jij zelf omgaat met iets waar je bang voor bent. Zorg ervoor dat je kind voldoende rolmodellen leert kennen door verhalen voor te lezen over kinderen die bang zijn en hun angsten uiteindelijk overwinnen. Er bestaan heel wat fijne kinderboeken hierover.
  • Maak plezier in het donker. Toon je kind dat het best leuk kan zijn tijdens de nacht. Speel verstoppertje. Doe een schattenjacht en ga samen opzoek naar objecten die licht geven in het donker.
  • Vraag je kind zijn of haar verbeelding te gebruiken om denkbeeldige angsten, zoals monsters, te bestrijden. Heel wat families hebben wel al eens een ‘anti-monsterspray’ uitgevonden om de kwaadaardige wezens uit de kamer te jagen.
  • Een huisdier in de buurt hebben, zelfs een klein aquarium kan al helpen.
  • Samen oplossingen bedenken. Probeer indien mogelijk je kind actief te betrekken bij de oplossingen die je bedenkt zodat hij of zij een gevoel van controle krijgt.
  • Probeer je kind gehecht te maken aan een object waar ze zich veilig bij voelen in bed zoals een knuffeldier. Dit kan erbij helpen je kind te ontspannen tijdens de nacht en wanneer het bedtijd is. Het kan ook een bepaalde kristalsteen zijn. Deze hebben soms ook een beschermende rol.
  • Vermijdt geweld en angst op het scherm.
  • Leer je kind ontspanningstechnieken aan zodat hij of zij rustig in slaap kan vallen. Je kan je kind bijvoorbeeld vragen een ontspannende situatie in te beelden zoals liggen op het strand of samen een ijsje eten. Dit geeft hen iets anders om over na te denken terwijl ze in bed liggen en leidt ze af van hun angstaanjagende gedachten.
  • Praat overdag me je kind over zijn of haar angsten en hoe ze zich ’s nachts minder bang kunnen voelen. Daarnaast kan je het zelfvertrouwen van je kind tijdens de dag opbouwen. Voelt je kind zich zelfzeker overdag? Dan is de kans groot dat hij of zij zich ook ’s nachts veiliger zal voelen.
  • Probeer je kind in bed te houden. Indien nodig kan je wel een tijdje in de kamer blijven tot je kind in slaap is gevallen. Doe dit echter niet te vaak, of zelfs twee nachten op een rij, of je kind zal al snel afhankelijk worden van je aanwezigheid. Maar als je kind in het midden van de nacht je kamer binnenstormt is het belangrijk dat je even luister, gerust stelt en dan terugbrengt en zachtjes terug in bed stopt.
  • Als je kind ongerust is wanneer je de kamer verlaat, neem dan regelmatig een kijkje hoe het met hem of haar gaat. Het is beter om op een vast, voorspelbaar interval zoals iedere 5 of 10 minuten langs te gaan zodat je aanwezigheid niet afhankelijk is van wanneer je kind weent of naar je roept.

Wij wensen jullie alvast een goede nachtrust toe!

Kinderboeken bang in het donker

Aanraders! Ik ben (heel erg) bang in het donker en Wat kun je doen als je niet durft te gaan slapen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Previous
Next

Reageren op dit artikel..

Ja, ik meld me aan voor de gratis nieuwsbrief

Elke maand versturen wij een nieuwsbrief vol blogartikelen, tips en nieuws over vernieuwende zienswijzen.