Het magazine dat kinderen benadert met een open geest

Opvoeding: Veerkracht In Tijden Van Corona

adorable_boy_child_facial_expression_happiness_happy_kid_laughing-1563181.jpg!d

Het is 2020 en de samenleving zit diep in de coronacrisis. Kinderen zien wekenlang geen vrienden, recreatieve buitenhuisactiviteiten stoppen en thuis werken ze de schoolse taken af…
Deze situatie zorgt voor stress en dit sociale isolement veroorzaakt bij kinderen symptomen die, op lange termijn een traumatische ervaring kunnen veroorzaken. Gelukkig stelllen experts voorop dat twee derde van de kinderen er zonder psychische kleerscheuren zullen doorspartelen ondanks, deze bizarre omstandigheden.

Stress

Anderzijds veroorzaakt de Coronacrisis bij heel wat kinderen een vorm van onzichtbare stress. Dit kan zich tonen in een onaangenaam gedrag. Het is goed om te weten dat dit vaak een onbewuste reactie van het stresssyteem van het kind is. Het gaat in overlevingsmodus. Ze weten vaak zelf niet waarom ze deze reactie geven. Het gebeurt automatisch. Het wordt ingegeven door een gevoel van onveiligheid, onmacht, verdriet of andere triggers. Leerstof verwerken op een normale manier is dan onmogelijk.

Passief bevriezen

Kinderen kunnen ook passief bevriezen, door de activatie van de onbewuste vecht-vlucht reactie van het neurosympatisch zenuwstelsel. Ze vertonen dan geen storend gedrag maar zijn daardoor onopvallend. Toch ervaren ook zij op dat moment zeer veel stress en komen ze niet tot leren. Een gedrag, dewelke zeer dikwijls verkeerd kan geinterpreteerd worden door onderwijzers en opvoeders, wat ook weer voor bijkomende druk en stress kan zorgen. (Herkenbaar?)Sommige ervaringen beïnvloeden het herstelvermogen waardoor kinderen ondersteuning nodig hebben en begeleiding mogen aangereikt krijgen die ze vervolgens kunnen gebruiken om hun veerkracht te versterken.

Wat is Veerkracht?

Veerkracht is het vermogen om je aan te passen aan stress en tegenslag en de draad weer op te pakken. Moeilijke levensomstandigheden zoals bijvoorbeeld leven in armoede, racisme, aanhoudend huishoudelijk geweld en/of sociaal isolement ondermijnen de veerkracht van kinderen.

Ziehier een aantal goede tips om kinderen veerkrachtiger te maken:

  • Zorg dat kinderen zich veilig voelen thuis, op school en in de omgeving. Dit kan je tewerk stellen door structuur aan te brengen in het dagelijkse leven. Door structuur aan te brengen weten kinderen wat er van hen verwacht wordt te verwachten. Wees daarin consistent en zet door. Dit vraagt dikwijls van de omgeving een aanpassing en een uitnodiging tot het aanleren van nieuwe communicatieve vaardigheden.
  • Zorg voor een positief gevoel van eigenwaarde. Samen affirmaties maken om de eigenwaarde te activeren. Deze affirmaties binnen het gezin samen gevoelsmatig uitspreken, helpt kinderen om het gevoel en de ratio op één lijn te brengen. Je zal zien dat het werkt en dat het zelfvertrouwen bij iedereen groeit. Bvb. ‘Ik ben blij met mij!’, ‘Ik ben waardevol!’, ‘Ik ben helemaal goed zoals ik ben!’. Het is wel belangrijk dat deze affirmaties in de eigen taal van het kind zijn èn met een positieve emotie worden uitgesproken.
  • Zorg voor goede ondersteuning als ouder, maar ook als familie, school en gemeenschap. De betrouwbare aanwezigheid van ten minste één ondersteunende relatie helpt kinderen doorheen een tegenslag. Het hangt totaal niet af van de zelfredzaamheid, vastberadenheid of innerlijke kracht van het kind om hiermee succes te boeken. In het kader van een liefdevolle relatie met een zorgzame volwassene krijgen kinderen de kans om zich makkelijker aan te passen. Elk menselijk contact in het leven van een kind maakt een verschil uit, familie, vrienden, leerkrachten, coaches enz. Dit sociaal contact zorgt voor een positieve kracht. Het geeft het gevoel van meer controle, voorspelbaarheid, zelfrespect, motivatie, optimisme en aldus meer veerkracht. Belangrijk hierbij is voordurende terugkoppeling naar het kind. Kinderen zullen niet altijd de mensen opmerken die hen aanmoedigen, Zorg dus als ouder mee om de band te versterken van mensen die van hen houden door hen hierop te wijzen. Zoals bijvoorbeeld: Zeg eens hoe trots oma op hen is en geef daarbij voorbeelden uit de praktijk!
  • Moedig mindfulness-oefeningen aan. Mindfulness is een rustige lichaamsgerichte methode met wortels in yogabeoefening en zorgt voor structurele en functionele veranderingen in de hersenen die een gezonde reactie op stress kunnen ondersteunen. Het versterkt de kalmerende, rationele prefrontale cortex. Wanneer deze verbinding sterk is, zal deze meer invloed hebben op beslissingen en gedrag
  • Geef kinderen veerkracht. Veerkracht gaat niet over nooit ‘vallen’. Het gaat erom weer op te staan ​​en er is geen haast bij. We ervaren allemaal wel eens emotionele pijn, tegenslag en verdriet. Gevoelens hebben altijd een goede reden om daar te zijn, ook al voelen ze minder fijn. Er zit een boodschap in. De sleutel voor kinderen is om die gevoelens (te leren respecteren) en ze een plek geven. Door verdriet trekken we ons bijvoorbeeld een tijdje terug. Dit is nodig om de informatie weerspiegeld te krijgen en te verwerken, zodat het evenwicht weer gevonden is. Het is belangrijk om hier de tijd voor te nemen want overhaasten werkt averechts.
  • Ondersteun hen met het dragen van een edelsteen.
    Rhodochrosiet is een activerende steen die helpt om van jezelf houden en het is een goede steen voor irrationele angsten, neerslachtigheid, apathie, onderdrukte gevoelens, mishandeling en trauma’s (in het bijzonder seksueel misbruik). Fysiek werkt de steen in op het hart.
    Obsidiaan is een sterk inzicht gevende en reinigende steen. De steen stimuleert het opruimen van bagage uit het verleden, het vermindert angst, blokkades, trauma’s en bevordert de doorstroming van energie.
    Amazoniet werkt beschermend, brengt balans en harmonie. Het ondersteunt bij trauma’s en het verlies van dierbaren en het brengt verstand en gevoel in harmonie met elkaar. Lichamelijk heeft de steen een positieve werking op de hersenen en het zenuwstelsel.
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Reageren op dit artikel..

Ja, ik meld me aan voor de gratis nieuwsbrief

Elke maand versturen wij een nieuwsbrief vol blogartikelen, tips en nieuws over vernieuwende zienswijzen.